Thursday, July 31, 2014

جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


بیانیه آیت الله مکارم شیرازی درباره اوضاع حساس عراق /فصل الخطاب،نظر آیت الله سیستانی است

Posted: 31 Jul 2014 03:59 AM PDT

جرس: در پی مسائل مطرح شده در باره تحولات اخیرعراق، آیت الله مکارم شیرازی بیانیه ای صادر کرد و خواستار وفاق گروههای عراقی حول نظرات آیت الله سیستانی شد.

 

به گزارش خبرآنلاین، در اين بيانيه آمده است:

بسم الله الرحمن الرحيم

باتوجه به همسايگي كشور ما با كشور عزير عراق و پيوندهاي وثيق فرهنگي و مذهبي ملت ما با مردم خوب اين كشور شديدا" نگران اختلافاتي هستيم كه در مسايل سياسي گروه هاي مختلف آشكار شده است ، آن هم در زماني كه دشمن بي رحم و بي منطق بخشي از كشور را اشغال كرده و بعضي از نا اهلان فرياد تجزيه كشور را سر داده اند .

بدون شك براي پيشگيري از تجزيه و بيرون راندن دشمنان وحشي و خونخوار هيچ راهي جز رسيدن به وحدت ملي از طريق فداكاري و خويشتن داري همه گروه هاي سياسي و توجه به مسئوليت هاي الهي در برابر شرايط بسيار حساس كنوني موجود نيست .

ما از همه گروه هاي سياسي تقاضا مي كنيم به خاطر رضاي خداوند و پيروي از تعاليم اسلام و عشق و علاقه اي كه به كشورشان دارند، بنشينند وامتيازات معقولي به هم بدهند و دست در دست هم كرده ، كشورشان را از خطر اشغال و تجزيه نجات دهند و عراقي سربلند ومقتدر و توانا و آباد بسازند .

تصور اينجانب اين است كه فصل الخطاب را براي حل اختلافاتشان نظر مرجعيت محترم عراق حضرت آيت الله العظمي سيستاني قرار دهند و تا دير نشده مشكلات موجود را به كمك معظم له حل نمايند .

از خداوند متعال هوشياري و بيداري و توجه به مسئوليت ها براي همه عزيزان مسألت دارم و اميدوارم هرچه زودتر پيام شادي دائر به وحدت ملي به ما برسد .

والسلام علي من اتبع الهدي - 9مرداد 93

گفتني است دو روز پيش نيز آيت الله وحيد خراساني اعلام کرد در مسائل عراق نظر آيت الله سيستاني بايد عمل شود. همچنين آيت الله صافي گلپايگاني در تماس با آيت الله سيستاني در باره مسائل عراق گفت و گو کرد. 

یک سال دولت روحانی و یک سال وخامت بیشتر حقوق بشر در ایران

Posted: 30 Jul 2014 11:46 PM PDT

جرس: افزایش ۱۶ درصدی آمار اعدام در سال ۹۲ نسبت به سال قبل، اجرای احکام قدیمی فعالان سیاسی و مدنی و دستگیری آنان و ادامه حصر موسوی، کروبی و رهنورد نتایج نگاهی گذرا به کارنامه یکساله دولت روحانی در زمینه حقوق بشر است.

 

به گزارش خبرگزاری آلمان، بان ‌کی‌مون٬ دبیرکل سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه ۲۰ اسفندماه ۱۳۹۲ در ژنو گفت: «علیرغم وعده‌هایی که حسن روحانی در دوران نامزدی‌اش در انتخابات و پس از انتخابش به عنوان رئیس جمهور مطرح کرد٬ دولت جدید در خصوص ارتقای آزادی بیان و حفاظت از آن اقدام قابل توجهی نکرده است. رسانه‌های ایران٬ اعم از مطبوعات و رسانه‌های آنلاین٬ همچنان با محدودیت‌ها و مواردی چون توقیف و تعطیلی مواجهند.»

دبیرکل سازمان ملل در گزارشش ادامه داد: «دولت جدید نگرشش نسبت به اجرای مجازات اعدام را تغییر نداده است و به نظر می‌رسد دنباله‌روی عملکرد دولت‌های قبلی هستند٬ دولت‌هایی که به شدت بر مجازات اعدام به منظور روشی برای مبارزه با جرایم تکیه می‌کردند.»

سازمان ملل دوم اسفندماه اعلام کرد که در سال ۲۰۱۳ میلادی بین ۵۰۰ تا ۶۲۵ تن در ایران اعدام شده‌اند که در این میان٬ ۵۷ اعدام در ملاء عام صورت گرفته است. به گفته این سازمان همچنین در ۱۵ روز نخست ماه ژانویه ۲۰۱۴ نیز بیش از ۴۰ تن دیگر در این کشور اعدام شده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران در گزارش سالانه خود که در پایان سال ۱۳۹۲ منتشر شد، اعلام کرد که ایران با ۶۸۷ مورد اعدام در آن سال، رکورد اعدام در ۱۵ سال گذشته را شکسته است. این رقم ۱۶ درصد بیشتر از تعداد کل اعدام‌ها در سال ۱۳۹۱ است.

بر اساس این گزارش، تعداد اعدام‌ها در شش ماه دوم سال ۹۲ یعنی دوران ریاست جمهوری حسن روحانی، دو برابر شش ماه اول سال بوده است. تنها در یک ماه پس از آغاز به کار دولت روحانی، ۴۵۸ نفر اعدام شده‌اند.


در سال ۱۳۹۲ دستگیری‌ها و فراخواندن‌ها برای گذراندن حکم‌ها نیز همچنان ادامه داشت. در دی ماه علی رشیدی- استاد دانشگاه، رییس انجمن اقتصاددانان ایران و عضو جبهه ملی ایران- برای گذراندن حکم دو سال حبس به زندان اوین رفت.

در آذر ماه حدود ۸۲ نفر بازداشت شدند که تعداد ۴۹ نفر آنان از فعالان سایبری بودند. "امیر تتلو" خواننده رپ جزو این افراد بود. وی پس از مدتی آزاد شد اما طی نامه‌ای سرگشاده به دلیل خوانندگی‌اش از ملت ایران عذرخواهی کرد.
در مرداد، ماهی که از نیمه آن حسن روحانی رسما ریاست جمهوری ایران را بر عهده گرفت، ۱۵ تن از فعالان دانشجویی، مدنی و سیاسی و ۱۰ نوکیش مسیحی بازداشت شدند.

مریم شفیع‌پور فعال دانشجویی و محمدعلی هاشمی‌راد از اعضای شورای ملی مذهبی از جمله این بازداشت‌شدگان بودند. مریم شفیعی در اسفند ماه به ۷ سال زندان محکوم شد.

صبا آذرپیک، مرضیه رسولی، مهناز محمدی، ساجده عرب‌سرخی، ریحانه طباطبایی، حسین نورانی‌نژاد، سراج‌الدین میردامادی، جیسون رضاییان، یگانه صالحی، رویا صابری‌نژاد نیکبخت و فریده شاهگلی از جمله کسانی هستند که در سال ۱۳۹۳ بازداشت و روانه زندان شده‌اند.

باز کردن قفل حصر موسوی، کروبی و رهنورد نیز یکی دیگر از وعده‌هایی بود که روحانی اگرچه غیر مستقیم، اما بر آن تاکید کرده بود. بیش از یک سال از آن وعده‌ها گذشته و وضعیت این سه رهبر جنبش سبز هیچ تغییری نکرده است.

"وضعیت حقوق بشر در ایران وخیم است"

با نگاهی گذرا به این احکام اعدام‌ها و بازداشت‌ها، آیا می‌توان کارنامه یک‌ساله حسن روحانی در زمینه وضعیت حقوق بشر را بررسی کرد؟

شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل درباره این کارنامه به خبرگزاری آلمان می‌گوید: «در یک سال گذشته، بهبودی در وضعیت حقوق بشر در ایران مشاهده نشد. البته لازم به یادآوری است که همه‌ی این خرابی‌ها منتسب به رییس جمهور نیست. زیرا که رییس جمهور، طبق قانون اساسی، اختیارات بسیار کمی دارد و اختیارات در انحصار رهبر است. اما مسئله‌ی بسیار مهم این است که آقای روحانی که خودش حقوق‌دان است و قانون اساسی را خیلی خوب بلد است، چرا وعده‌هایی را می‌داد که همان موقع هم می‌دانست که قادر به انجامش نیست.»

این حقوقدان می‌گوید حتی در زمینه‌های محدودی که رئیس جمهور اختیارات قانونی دارد هم بهبودی حاصل نشده است. عبادی به عملکرد وزارت اطلاعات که زیرمجموعه‌ی مورد نظر و تحت اداره‌ی رئیس‌جمهور است، اشاره کرده و می‌گوید: «رفتار فراقانونی مأمورین وزارت اطلاعات مثل سابق ادامه دارد و هیچ چیز عوض نشده است.»


شیرین عبادی می‌گوید در ابتدای کار حسن روحانی، نهادهای بین‌المللی امیدوار بودند که ایران وضعیت بهتری از لحاظ حقوق بشر پیدا کند ولی با گذشت چند ماه، همه آنها ناامید شدند.

 

همزمان عبدالکریم لاهیجی، رئیس فدراسیون مجامع بین‌المللی حقوق بشر نیز معتقد است وضعیت حقوق بشر در دوران ریاست جمهوری روحانی تغییری نکرده است. او کارنامه آقای روحانی در زمینه حقوق بشر را منفی می‌داند، اما تاکید می‌کند که روحانی را نمی‌شود به تمام معنی مسئول اصلی این وخامت حقوق بشر تلقی کرد.

لاهیجی بر این اعتقاد است که جناح تندرو در ایران سعی دارد وضعیت حقوق بشر را بدتر از قبل نشان دهد. او می‌گوید: «صحبت‌هایی که نماینده‌ی قوه‌ی قضاییه و برادر رئیس قوه‌ی قضاییه به ویژه در زمینه‌ی حقوق بشر هرازگاهی می‌کنند، حمله به موازین حقوق بشر، به خصوص ترور شخصیت احمد شهید و... همه نشان می‌دهند که نمی‌خواهند آن چهره‌ی معتدلی که آقای روحانی قصد دارد از جمهوری اسلامی به جامعه‌ی بین‌المللی و به خصوص در گفت‌وگوهایش با شش کشور بزرگ طرف گفت‌وگو با ایران نشان دهد، چهره واقعی ایران باشد. با این موارد فاحش نقض حقوق بشر، مسلم است که این چهره مخدوش می‌شود.»

عبدالکریم لاهیجی اما معتقد است که در زندگی اجتماعی مردم ایران اندکی گشایش ایجاد شده است.

او می‌گوید صحبت‌های روحانی در زمینه‌هایی مثل حمایت از جوانان و زنان توانسته قدری جو التهاب و تشنج در جامعه را کمتر کند. این حقوقدان اعتقاد دارد مردم احساس فشار کمتری می‌کنند، هرچند تاکید می‌کند که در این زمینه باید دید مردم داخل ایران همین احساس را دارند یا نه.

نمره کارنامه حقوق بشر روحانی
شیرین عبادی می‌گوید نمی‌تواند نمره قابل قبولی به کارنامه حقوق بشری روحانی بدهد. او می‌گوید از یک تا ۱۰ می‌تواند نمره ۲ به آقای روحانی بدهد آن هم تنها به خاطر ادبیاتش: «نمره‌ی آقای روحانی ۲ بیشتر نیست. این امتیاز هم به خاطر ادبیاتی است که به کار می‌برند که به نسبت آقای احمدی‌نژاد، ادبیات محترمانه‌تر و ملایم‌تری است و از این جهت، این نمره به ایشان تعلق می‌گیرد.»

عبدالکریم لاهیجی می‌گوید نمی‌تواند خود را در جایگاه یک معلم قرار داده و به روحانی نمره بدهد.

وی اما تصریح می‌کند: «وضعیت حقوق بشر در ایران وخیم است؛ خیلی هم وخیم است، در همه‌ی قسمت‌ها و زمینه‌ها. ولی آن‌چه برای من مسلم است این است که نمی‌توان آقای روحانی را مسئول این وخامت اوضاع دانست. از طرف دیگر، آقای روحانی هم با توجه به قول‌هایی که داده، امید‌هایی که چه قبل از انتخاب شدنش و چه در طی یک سال گذشته داده، برای این‌که مردم را ناامید نکند، به خصوص مردمی که به او رأی داده‌اند، به عقیده‌ی من باید مقداری از خودش جرأت و جسارت بیشتری نشان بدهد. حال طرفش آقای خامنه‌ای است، قوه‌ی قضاییه است، تمام نیروهای افراطی و افراط‌ گرا هستند، آقای روحانی اگر بخواهد لااقل چهره‌ای مانند چهره‌ی آقای خاتمی از خودش در تاریخ ایران رقم بزند، به عقیده‌ی من باید در جهت پاسداری از حقوق مردم مقاومت بیشتری از خودش نشان بدهد.»

آمریکا شرکت‌های غربی را دعوت به “معامله انسان‌دوستانه” با ایران می‌کند

Posted: 30 Jul 2014 11:28 PM PDT

جرس: آمریکا شرکت‌های غربی را تشویق به فروش کالاهای "انسان‌دوستانه" مانند دارو به ایران می‌کند و در حال برداشتن موانع انجام چنین معاملاتی است. اما بیشتر شرکت‌ها و بانک‌ها هنوز تمایلی برای استفاده از این موقعیت نشان نمی‌دهند.

 

به گزارش خبرگزاری آلمان،روزنامه آمریکایی "وال استریت ژورنال" در شماره روز دوشنبه خود (۲۸ ژوئيه/ ۶ مرداد) گزارشی منتشر کرده است درباره تلاشی که هم‌اکنون آمریکا برای فعال کردن معاملات "انسان‌دوستانه" با ایران می‌کند.

منظور از معاملات "انسان‌دوستانه" با ایران، فروش آن گروه از کالاها به این کشور است که در زمره مهم‌ترین مایحتاج مردم، از جمله نیازمندی‌های پزشکی آنان باشد.

 

این روزنامه می‌نویسد، آمریکا زمانی تا جایی که امکان داشت زندگی را بر ایرانیان سخت کرده بود و حتی زمانی هم که یخ روابط دیپلماتیک میان ایران و غرب در آغاز سال ۲۰۱۴ رو به آب شدن گذاشت، نمایندگان بلندپایه دولت آمریکا به شرکت‌های اروپایی‌ای که می‌خواستند معاملات خود با ایران را از سر گیرند، فشار می‌آوردند که عجله‌ای نداشته باشند. اما حال وضعیت تغییر کرده و آمریکا خواستار سرعت عمل است.

 

به گزارش "وال استریت ژورنال"، به تازگی نمایندگان دولت آمریکا با گروهی از شرکت‌های اروپایی تماس گرفته‌اند و از آن‌ها خواسته‌اند، هر چه زودتر دارو و وسائل پزشکی به ایران بفروشند. این در حالی است که اروپایی‌ها تا چند ماه پیش به زحمت می‌توانستند وارد این عرصه بازار شوند.

 

از جمله شرکت‌هایی که آمریکا با آن‌ها تماس گرفته، شرکت‌های دارویی "بایر" و "گلاکسو اسمیث کلاین" هستند و نیز شرکت "زیمنس" که تولیدکننده قطعات تجهیزات پزشکی است. این موضوع را چند مدیر مربوط به این شرکت‌ها و یک نماینده دولت آمریکا تایید کرده‌اند.

 

یک نماینده دولت آمریکا به "وال استریت ژورنال" گفته است: «ما به اطلاع شرکت‌ها رسانده‌ایم که این کانال دوباره برایشان باز است.» به گفته او، دولت ایران شماری از شرکت‌های دارویی و پزشکی را نام برده که مایل است با آنها معامله کند.

 

موانع معامله شرکت‌ها با ایران

آمریکا زمانی شرکت‌های اروپایی را به معامله با ایران دعوت می‌کند که دوره آزمایشی برای اعمال تحریم‌های سبک‌تر تا ماه نوامبر تمدید شده است.

به نوشته "وال استریت ژورنال"، هدف آمریکا از نشان دادن "نرمش" این است که راه برای توافق اتمی با ایران هموار شود و با این همه، نگاهی به درخواست‌های جواز شرکت‌ها برای معامله با ایران نشان می‌دهد که تنها شمار کمی از آنها می‌خواهند یا می‌توانند از وضعیت کنونی به نفع خود استفاده کنند.

اگر چه بازار ایران مورد توجه و علاقه بسیاری از شرکت‌هاست، اما تنها تعداد بسیار کمی از آنها حاضرند به طور جدی وارد این معامله شوند.

"وال استریت ژورنال" به نقل از کارشناسان تجاری می‌نویسد، رفع تحریمی که با بی‌میلی صورت گرفته و پیچیدگی معامله با کشوری که بانک‌های بین‌المللی به آن به عنوان "سمی" نگاه می‌کنند، راهی را که آمریکا برای شش‌ماه معامله باز گذاشته چندان جذاب نمی‌سازد.

اریش فراری، کارشناس بازرگانی، می‌گوید: «فرض کنید شما واقعا جواز این کار را بگیرید، کدام بانک حاضر است برای انجام این معامله همکاری کند؟»

 

آمریکا راه برخی بانک‌ها را باز می‌کند

به گزارش "وال استریت ژورنال"، آمریکا در این میان گام‌های دیگری نیز برای رفع چنین موانعی از سر راه برمی‌دارد. یک منبع مطلع به این روزنامه گفته است که آمریکا راه را برای چند بانک در سوئیس و ژاپن باز می‌کند تا به معاملات مربوط به کالاهای صادراتی "انسان‌دوستانه" رسیدگی کنند.

 

هم‌زمان قرار شده که ایران بتواند درآمد نفتی خود را صرف پرداخت خرید این کالاها کند. "وال استریت ژورنال" می‌نویسد، آمریکایی‌ها می‌خواهند حال که از تنش در روابط ایران و غرب کاسته شده، از این راه نیت خوب خود را به نمایش بگذارند؛ "هدف آن است که تاکید شود آمریکا و غرب هیچگاه نخواسته‌اند بر مردم ایران فشار بیاورند".

 

شرکت‌های "بایر"، "زیمنس" و "گلاکسو اسمیث کلاین" تصدیق کرده‌اند که با وزارت امور خارجه آمریکا در تماس بوده‌اند. اما هیچ‌کدام از این شرکت‌ها مایل به دادن اطلاعات در باره جزئيات این تماس نبوده است.

 

کاخ سفید آمریکا به نهاد مالی ژاپنی Mizuho Financial و بانک سوئیسی Heritage چراغ سبز نشان داده و این دو اجازه دارند معاملات مالی با ایران را از سر گیرند.

 

آمریکا به بانک Middle East هم اجازه داده که در همکاری با ایران در این زمینه شرکت کند، و "این بانک تنها معاملات با کالاهای انسان‌دوستانه را همراهی خواهد کرد". "وال استریت ژورنال" در مورد این بانک تاکید می‌کند: «این بانک برای تسهیل پرداخت خرید اجناسی که برای ادامه حیات مردم ضروری است، به بانک‌های دیگر کمک خواهد کرد.»

 

نهادهای مالی دیگری که به نوشته "وال استریت ژورنال" می‌توانند معاملات با ایران در این عرصه را همراهی کنند، عبارتند از بانک آلمانی Sparkasse Leverkusen، نهاد مالی هلندی ABN Amro و نهاد مالی بلژیکی KBC Group.

 

شرکت‌های آمریکایی در ایران

"وال استریت ژورنال" می‌نویسد، هم‌اکنون چند شرکت آمریکایی هم در ایران در حال تدارک و انجام معاملاتی هستند. این روزنامه از جمله به Boeing اشاره می‌کند که هفته گذشته اعلام کرد، گفت‌وگوهایی درباره فروش قطعات هواپیما و دیگر تجهیزات ایمنی با "ایران ایر" داشته است.

شرکت‌ها اجازه دارند، در چارچوب رفع تحریم‌ها، در برخی حوزه‌ها چون هوانوردی غیرنظامی، اتومبیل و پتروشیمی، معامله با ایران را از سر گیرند. به گفته یک سخنگوی شرکت هواپیمایی لوفت هانزا، در ماه ژانویه Lufthansa Technik قراردادی در زمینه سرویس و تعمیرات با "ایران ایر" بسته است.

اما حوزه‌های دیگر همچنان بخاطر تحریم‌های مقرر زیر فشار هستند. آمریکا در ماه فوریه به کنسرن ماهواره Intelset اجازه بازگشت به ایران را داد. اما در این میان این کنسرن بخاطر ممنوعیت معامله با ایران از سال ۲۰۱۲ سفارشی را که از رادیوی ایران داشت، از دست داده بود.

ادامه نگرانی بانک‌ها از مجازات‌های آمریکا

به گزارش "وال استریت ژورنال"، هنوز هم مطرح شدن نام ایران به عنوان شریک تجاری یک معامله، می‌تواند آن معامله را در نطفه خفه کند. در آغاز سال ۲۰۱۴ یک مشتری Barclay می‌خواست برای دولت اردن پول حواله کند. از آنجا که کلمه "مرکزی" در نام بانک اردنی هم وجود داشت، نهاد مالی Citigroup که قرار بود پرداخت پول از طریق آن صورت گیرد، به اشتباه جلوی انجام انتقال پول را گرفت.

پیش از این برخی بانک‌های بزرگ مجبور شده‌اند به دلیل نقض مقررات تحریم‌ها علیه ایران، مجازات‌های سنگینی را بپردازند. یک کارشناس به "وال استریت ژورنال" گفته است، مجازاتی که این بانک‌ها تحمل کرده‌اند بسیار بیش از سودی بوده که طی همکاری خود به دست آورده‌اند.

این کارشناس می‌گوید، بانک‌ها بالنسبه تنها دستمزد کوچکی برای انتقال پول دریافت می‌کنند. این است که در این وضعیت ترجیح می‌دهند که اصلا وارد چنین معاملاتی نشوند.

یک چهارم کشته شدگان غزه، کودک هستند

Posted: 30 Jul 2014 11:28 PM PDT

جرس: شمار شهدای غزه از ابتدای حملات اسرائیل به 1359 نفر و تعداد زخمی ها نیز به بیش از هفت هزار و 600 نفر رسید. پزشکان خارجی در غزه اعلام کردند 80 تا 90 درصد از کشته شدگان حملات اسرائیل به غزه، غیرنظامی و یک چهارم آنها کودک هستند.


به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، ˈاشرف القدرهˈ سخنگوی وزارت بهداشت غزه با اعلام این مطلب افزود: از بامداد چهارشنبه تاکنون 108 تن در غزه شهید شده اند.

وی افزود: روز چهارشنبه همچنین پیکرهای 20 تن از شهدای غزه از زیر آوار بیرون آورده شد.

 

با وجود گذشت 23 روز از حملات رژیم اشغالگر صهیونیستی به غزه، ملت مبارز فلسطین همچنان با مقاومت و پایمردی در مقابل آن ایستاده است. هرچند نظامیان صهیونیست از زمین، هوا و دریا غزه را آماج حملات وحشیانه خود قرار می دهند، اما فلسطینیان روحیه خود را حفظ کرده و ارتش رژیم صهیونیستی را به چالش کشیده اند.

 

اسرائیل از بامداد سه شنبه هفدهم تیرماه (هشتم ژوئیه 2014) حملات هوایی علیه غزه را آغاز کرد.

 

نوار غزه با 40 کیلومتر طول و 10 کیلومتر عرض در کنار دریای مدیترانه واقع شده و با مصر و اسرائیل هم مرز است. در این منطقه یک میلیون و 700 هزار نفر زندگی می کنند.

 

اسرائیل با وجود درخواست های شورای امنیت سازمان ملل متحد برای پایان دادن به درگیری ها و کشتار مردم بیگناه فلسطین همچنان به حملات خود ادامه می دهد و تاکنون دست کم هزار و 359 نفر از مردم غزه کشته و بیش از هفت هزار و 677 نفر زخمی شده اند.

 

افزایش کشته شدگان روز چهارشنبه

 

گزارش‌ها حاکی از آن است که در حملات روز چهارشنبه، ۸ مرداد، اسرائیل به باریکه غزه، از جمله به یک مدرسه-پناهگاه سازمان ملل و یک بازار، بیش از ۱۰۰ فلسطینی جان خود را از دست داده‌اند. دبیر کل سازمان ملل نیز حمله به پناهگاه آن سازمان را محکوم کرده و «غیر قابل توجیه» نامیده است.

 

به گزارش رادیو فردا، مقام‌های پزشکی در منطقه گفته‌اند که دست‌کم ۱۱۱ نفر در حملات روز چهارشنبه کشته و حداقل ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر نیز زخمی شده‌اند. با این حساب هشتم مرداد یکی از خونین‌ترین روزهای درگیری‌های این سه هفته به شمار می‌رود.

 

در این میان دست‌کم ۱۷ نفر در حمله به بازاری در شجاعیه و ۱۶ نفر نیز در حمله به مدرسه-پناهگاهی در جبالیه جان خود را از دست داده‌اند.

 

این موضوع محکومیت‌هایی را هم از سوی سازمان ملل متحد و نیز از سوی ایالات متحده همراه داشته است.

 

۲۳ روز نبرد و حملات به غزه تا کنون بیش از ۱۳۶۰ کشته برجای گذاشته است.

 

حماس نیز گفته است ده‌ها موشک به سوی اسرائیل پرتاب کرده است. ارتش اسرائیل گفته است ۳ سرباز دیگر خود را در غزه از دست داده است که به این ترتیب شمار سربازان کشته‌شده به ۵۶ نفر می‌رسد.

 

روزنامه اسرائیلی هاآرتص گزارش داده است که از جمعیت یک میلیون و هشتصد هزار نفری غزه، چهارصد هزار نفر خانه‌های خود را ترک کرده‌اند و «فاجعه‌ای در ابعاد چشمگیر رقم خورده است».

 


یک چهارم کشته شدگان غزه، کودک هستند
پزشک نروژی به نام "مادس گیلبرت" که در بیمارستان شفا در غزه فعالیت می کند تصاویری را از کودکان شیرخواره نشان داد که در حملات اسرائیل به منطقه غزه کشته یا زخمی شده اند و پرسید: آیا اینها تروریست هستند؟


پزشکان خارجی در غزه اعلام کردند 80 تا 90 درصد از کشته شدگان حملات اسرائیل به غزه، غیرنظامی و یک چهارم آنها کودک هستند.

 

به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، شماری از پزشکان خارجی از کشورهای عربی و اروپایی که در بیمارستان های غزه فعالیت می کنند از جامعه جهانی خواستند کشتار اسرائیل در منطقه غزه را متوقف کنند.

 

این پزشکان در نشستی در مرکز رسانه ای بروکسل ضمن سخن گفتن درباره جنایات جنگی اسرائیل در منطقه غزه، اسنادی را در این باره نشان دادند.

 

آنها اعلام کردند 80 تا 90 درصد از کشته شدگان حملات اسرائیل به غزه، افراد غیرنظامی هستند.

 

این پزشکان غیرفلسطینی تاکید کردند ارتش اسرائیل، در حمله به منطقه غزه، بیمارستان ها و مراکز درمانی، خودروهای آمبولانس و امدادی، مساجد و مدارسی را که افراد غیرنظامی به آنها پناه آورده اند را مورد هدف قرار داد.

 

پزشک نروژی به نام "مادس گیلبرت" که در بیمارستان شفا در غزه فعالیت می کند تصاویری را از کودکان شیرخواره نشان داد که در حملات اسرائیل به منطقه غزه کشته یا زخمی شده اند.

 

او ضمن نشان دادن تصاویر پرسید: آیا اینها تروریست هستند؟
وی ادامه داد: در عمرم اینقدر خون ندیده بودم.

 

این پزشک نروژی افزود: کودکان، یک چهارم تعداد کل افراد کشته شده (بیش از 1200 نفر) و یک سوم زخمی های حملات ارتش اسرائیل به غزه را تشکیل می دهند.

 

او تاکید کرد: مسؤولیت آنچه که در غزه روی می دهد به همان اندازه ای که بر عهده بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل است بر عهده سازمان ملل متحد، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و کشورهای اروپایی نیز هست.

بازداشت تعداد دیگری از فعالان سایبری و فیسبوکی در مشهد

Posted: 30 Jul 2014 11:09 PM PDT

جرس:  منابع خبری از بازداشت چند فعال سایبری و فیسبوکی در استان خراسان خبر می دهند.

 

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، روز یکشنبه پنجم مرداد ماه ۹۳، حمید حکمتی، اسماعیل ایزدی، فرید صارمی، علی چینی ساز، زهرا کعبی، فرجاد صالحی و یک تن دیگر، توسط ماموران امنیتی در مشهد بازداشت شدند.

 

بر اساس این گزارش، این هفت فعال سایبری در مرکز فرهنگی «خاک» توسط ماموران امنیتی لباس شخصی بازداشت و به محلی نامعلوم منتقل شده اند.

 

ماموران امنیتی همزمان به منازل ایزدی و صارمی مراجعه و ضمن تفتیش آن محل، کامپیوترهای شخصی، مدارک و فایل های موجود و گیرنده ماهواره را ضبط و با خود منتقل کردند.

 

هنوز با گذشت چند روز از بازداشت این چند فعال سایبری – فیسبوکی، از وضعیت و محل نگهداری آنان خبری منتشر نشده و پیگیری خانواده های آنان نیز، نتیجه ای در بر نداشته است.

 

گفتنی است، آقای حکمتی و چینی ساز از وبلاگ نویسان منتقد بوده و در وقایع بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ (عاشورا) نیز  بازداشت شده بودند. همچنین اسماعیل ایزدی به دلیل فعالیتهای دانشجویی، مورد توبیخ کمیته انضباطی قرار گرفته بود.

 

طی ماههای اخیر، تعدادی از فعالان وبلاگ نویس و فیسبوکی، مورد بازداشت و محکومیت قرار گرفتند، که از جمله توسط قاضی محمد مقیسه، رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب هشت تن از آنان به اتهاماتی از جمله "اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی"، "فعالیت تبلیغی علیه نظام"، "توهین به مقدسات" و "توهین به سران قوا" مجموعا به حدود ۱۲۷ سال حبس محکوم شدند.

 

بر اساس گزارش ها، قرارگاه ثارالله (وابسته به سپاه) این افراد را از تیر ماه سال گذشته در شهرهای تهران، شیراز، کرمان، یزد و آبادان مورد پیگرد قرار داده و بازداشت کرده بود.

از جمله، رویا صابری نژاد نوبخت، تبعه ایرانی تبار بریتانیا که پس از سفر به ایران به منظور دیدار با خانواده، توسط نیروهای امنیتی ایران بازداشت شده و طی حکم قاضی مقیسه، به بیست سال حبس تعزیری محکوم شد. این تبعه ایرانی تبار بریتانیایی، به اتهام گردآوری اطلاعات به منظور اقدام علیه امنیت ملی و توهین به مقدسات اسلام، محکوم شده است. رویا صابری و همسرش از شش سال پیش در استاکپورت واقع در حومه شهر منچستر زندگی کرده‌اند و دارای تابعیت دوگانه بریتانیایی و ایرانی هستند.

طی روزهای اخیر و در واکنش ها نسبت به وضعیت وب نگاران و فعالان مطبوعاتی در ایران، سازمان گزارشگران بدون مرز منتشر کرده و تاکید نموده است که "ایران یکی از سرکوبگرترین کشورهای جهان در عرصه آزادی اطلاع‌رسانی است و در رده بندی جهانی آزادی مطبوعات در سال ٢٠١٤این کشور ، از میان ۱۸۰ کشور در رده ۱۷۳ قرار دارد."

نامه ربیعی به مدیرکل سازمان جهانی کار درباره کشتار وحشیانه در غزه

Posted: 30 Jul 2014 11:08 PM PDT

جرس: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران در نامه ای به مدیرکل سازمان جهانی کار خواستار استفاده از تمامی ابزارها برای جلوگیری از حملات اسرائیل علیه مردم بی دفاع غزه شد.


ه گزارش مهر، علی ربیعی در نامه ای به "گای رایدر" مدیرکل سازمان بین المللی کار، خواستار حمایت از مردم غزه شد. همچنین کارگران از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخواست کرده اند تا تجمعی علیه جنایات رژیم صهیونیستی برگزار کنند.

 

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی درباره نامه به مدیرکل سازمان بین المللی کار گفت: با مدیرکل سازمان بین المللی کاربرای محکومیت اقدامات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی دفاع غزه مکاتبه کرده ام و از او خواسته ام به عنوان یک سازمان مهم در حفظ حقوق نیروی کار از تمامی ابزار های خود برای جلوگیری از این حملات وحشیانه استفاده کند.

استفاده از عنوان “آقآ” به جای آیت الله العظمی در سایت رسمی آیت الله سیستانی

Posted: 30 Jul 2014 10:48 PM PDT

جرس: در بخش فارسی و اردو سایت رسمی آیت الله سیستانی برای تصویر اصلی سایت از عنوان " حضرت آقای سید علی حسینی سیستانی" به جای آیت الله یا آیت الله العظمی استفاده شد.

 

به گزارش شفقنا ، البته در سایت عربی این مرجع عالیقدر از گذشته از عنوان " المرجع الدینی الاعلی السید علی الحسینی السیستانی" به عنوان یک رویه دائمی استفاده می شده است که ترجمه آن به فارسی " مرجع عالیقدر حضرت آقای سید علی سیستانی" است که اخیرا در سایت فارسی و اردو نیز عینا تکرار شده است.

 

این مرجع عالیقدر شیعه و دفتر ایشان با تواضع مثال زدنی همواره از تبلیغات و اطلاع رسانی غیر ضرور و همچنین انتشار تصاویر پر رنگ و لعاب و فیلم برداری های جذابیت آفرین اجتناب ورزیده و جز در موارد بسیار معدود تصاویری از ایشان برداشته نشده است.

کودکان غزه! آنچه بر آنها می گذرد۱۸+

Posted: 30 Jul 2014 02:19 PM PDT

منبع: العالم

 

نگاهی به الگوی زیستی در آئین یهود

Posted: 30 Jul 2014 01:30 PM PDT

سید علیرضا حسینی بهشتی
متأسفانه انگیزه ­های سیاسی باعث شده فضای تبلیغاتی آشفته ­ای پیرامون آئین یهود، هم از طرف یهودی ­ها و هم از طرف مخالفین آئین یهود به وجود بیاید.


پیش از ورود به بحث، لازم می‌دانم یادآوری کنم در مباحثی که مطرح می‌شود، رهیافتی عقلایی انتخاب می‌کنیم نه عقلانی و بر این اساس، به حقانیت آئین­ ها کاری نداریم. بنابراین، فارغ از این که چه دیدگاهی درباره‌ی ادیان دیگر داریم، بیش‌تر به این نظر داریم که کسانی که پیرو آئین زرتشت، مسیحیت یا یهود هستند چه خوانشی را به رسمیت می­شناسند.


در این جلسه می­خواهیم نگاهی به الگوی زیستی آئین یهود داشته باشیم. یکی از معضلات مطالعه‌ی منابع یهود این است که اندیشمندان یهود از قدیم ­الایام به خاطر ویژگی الصاق این آئین به مسأله‌ی نژاد، منابع و تفاسیر این آیین را در اختیار همگان قرار نداده‌اند. مسأله‌ی دیگر این است که با قدمت بیشتر احتمال وجود ادیان، اسناد و منابع مستقلی که بخواهیم اعتبار متون آن دین را مورد سنجش قرار دهیم، محدود می‌شود. در مورد سنت آئین یهود و ادامه‌ی آن در سنت آئین مسیح، اتفاقی که افتاده این است که بین سال­های ۱۹۴۶ تا ۱۹۵۲ و در اثر یک حادثه، منابع قابل استنادتری به دست آمد. ماجرا از این قرار است که چوپانی اردنی کنار بحر «میت» که برخی از گوسفندانش را گم کرده بود، سنگی در غاری می‌اندازد تا اگر گوسفندی آنجا هست بیرون بیاید. صدای برخورد سنگ با چیزی را می­شنود، وارد غار می­شود و ظروف و طومارهایی را پیدا می­کند که بعدا متخصصین باستان‌شناس سراغ آن می­آیند و معلوم می­شود مربوط به پیش از میلاد مسیح است. می‌دانید که تدوین آنچه به عنوان کتاب مقدس در اختیار داریم، مربوط به قرن‌ها پس از نزول آن است. طومارها به بیت­المقدس برده شد و اسرائیل در جنگ­ شش روزه آن طومارها را با خود ­برد. بحث­های زیادی شد که آیا محتوای آن در اختیار عموم قرار داده شود یا نه. به هر حال، بخش زیادی از متن آن طومارها را موزه‌ی نیویورک منتشر کرده و دو جلد آن هنوز منتشر نشده است. اما همین بخش‌های منتشر شده، حقایقی را آشکار کرده که امروزه خیلی مورد بحث است. بنابراین آنچه از آئین یهود و مسیح به ما رسیده عمدتا از طریق علمای آنها بوده در حالی که با پیدا شدن این طومارها، امروزه بحث بر سر این است که چه مقدار از آن متون مستند است. بررسی­ها نشان می­دهد اختلاف­ها زیاد نیست، هر چند به هر حال مواردی وجود دارد. مثلاً در مورد آن منجی که عالم را نجات خواهد داد، ویژگی­های ذکر شده که با آنچه علمای مسیحی بعدها گفتند اختلاف‌هایی دارد.


وضعیت یهودیان در دنیای امروز

جمعیت کنونی یهودیان را کلاً ۱۴ میلیون نفر ثبت کرده ­اند که معادل ۲۲ ۰ % جمعیت جهان است، ۵/۵ میلیون نفر ساکن اسرائیل، ۶ میلیون نفر ساکن ایالت متحده وتعدادی هم در اروپا و آفریقا و آسیا ساکن هستند. جمعیت یهودیان ایرانی که سابقه سکونت آنها در ایران به بیش از ۲۷۰۰ سال می­رسد، حدود ۲۵ هزار نفر است. تعداد زیادی از آنها بعد از تشکیل اسرائیل از ایران مهاجرت کردند. بخش زیادی هم بعد از انقلاب اسلامی مهاجرت کردند.


ملت یهود خود به چند دسته تقسیم می‌شود که از نظر ظاهری، رنگ، فرهنگ، موقعیت مکانی،آداب و رسوم متفاوت هستند:

۱.اشکنازی: یهودیانی که ریشه از اروپا و روسیه دارند.

۲.میزراهی: یهودیانی که ریشه از خاورمیانه دارند.

۳.سفارادی: یهودیان ساکن منطقه دریای مدیترانه در اروپا و مراکش هستند.

۴.بتا اسراییل: یهودیان اتیوپی که سیاه پوستند.

۵.بنه روما: یهودیانی که از ایتالیا سرچشمه می‌گیرند.


یهودیت به معنی روش و فلسفه‌ی زندگی قوم یهود است. برای آئین یهود تاریخ بیش از ۳۳ قرن را تدوین کرده ­اند. واژه‌ی «یهود»، واژه­ای عبری است به معنی «ستوده». پیش از تصرف اسرائیل توسط بابلی­ها، سرزمینی که بنی­اسرائیل ساکن بودند به دو قسمت تقسیم شده بود که بخشی از آن به عنوان «یهودیه» شناخته می­شد و بخشی به عنوان «اسرائیل». آنچه ما در زبان فارسی به عنوان جهود، کلیمی و یهود به کار می­بریم، همگی به یهود اشاره دارد.

 

 


منابع و متون دینی یهود

مهم­ترین منابع و متون دین یهود عبارت است از:


-«ده فرمان» و «تورات» که از سوی موسی (ع) آمده است. این فرمان‌ها عبارت است از این که به خدا اعتقاد داشته باشید، جز او چیزی یا کسی را نپرستید، تصویر یا مجسمه­ای را به عنوان خدا نسازید، نام خدا را بیهوده نبرید، تعطیلی شنبه را نگه دارید و روز هفتم استراحت کنید (گفته شده که بر اساس مراحلی که در «سفر آفرینش» هم آمده، خلقت هر چیزی در یک روز اتفاق افتاده و روز هفتم روزی است که خداوند دست از خلقت می­کشد و روز استراحت است و هر نوع تجارت و کار تولیدی در آن روز حرام است، به والدین خود احترام بگذارید، قتل نکنید، زنا نکنید، دزدی نکنید، شهادت دروغ ندهید و به مال دیگری حسد نورزید.

 


- تلمود که از دو بخش تشکیل شده:

الف) «میشنِه» یا تورات شفاهی که توضیح المسائل احکام شرعی پنج سفر تورات (پیدایش، خروج، لاوان، اعداد، تثنیه) است.

ب) «کُمارا» که تفسیر «میشنه» است.


- «هَلاخا» که مجموعه قوانین شریعت «تَنخ» (تورات)، «تلمود» و فتاوای خاخام‌هاست.

- «قَبالا» (قباله) که مجموعه‌ی عرفان یهود است و شامل مجموعه‌ی کتب عبری «زوهار» (به معنای «کتاب روشنایی») و «هیچالوت» (به معنای کاخ‌ها) می‌شود که به قرن اول میلادی بازمی‌گردند.

- «هفت فرمان» که مربوط به حضرت نوح است. «ده فرمان» خاص قوم یهود است ولی «هفت فرمان» را هر غیر یهودی که به آن عمل کند امکان رستگاری دارد: بت نپرستید، خون کسی را به ناحق نریزید، خودکشی نکنید، فرزندان خود را نکشید، قربانی نکنید، زنا نکنید، سوگند نخورید، تهمت نزنید، گوشت حیوان زنده را نخورید، عدل و داوری را برپا سازید و همچنین تشکیل دادگاه­هایی برای نظارت بر اجرای شش فرمان ذکر شده.

 


اصول اعتقادات یهود

اما اصول اعتقادات یهود که جمع ­آوری آن مربوط می­شود به یک عالم یهودی که در قرن ۱۳ میلادی زندگی می­کرد به نام موسی بن میمون:

خدا همه چیز را خلق نمود و هم­چنان همه چیز را اداره می­کند. تنها یک خدا وجود دارد که شبیه ندارد و بدل ندارد. خدا همیشه بوده و خواهد بود. انسان­ها باید تنها برای خدا عبادت کنند، کلام تمام انبیاء بنی اسرائیل درست است، پیش­گویی­های موسی درست است و او بالاترین پیامبری است که بوده و خواهد بود. خدا تورات را به موسی داده، تورات تغییر نخواهد کرد و تورات دیگری هم نخواهد آمد، خدا افکار و اعمال همه را می­داند، خدا کسانی را که از دستوراتش پیروی می­کنند پاداش و مخالفین را عذاب خواهد داد، مسیح خواهد آمد (منجی) و خدا مردگان را به زندگی برخواهد گرداند، یعنی مساله رستاخیز.

البته در برخی از این موارد اختلاف نظر بوده و هست. مثلاً در تاریخ یهود که نگاه می­کنیم در ادبیات قرن­های اولیه آئین یهود هیچ نشانه­ای درباره معاد و رستاخیز پیدا نمی­کنیم. این به معنی نفی نیست، ولی هیچ نشانه‌ای هم وجود ندارد. از جمله یافته­های «بحرمیت» همین بود که درباره‌ی مساله‌ی رستاخیز مطالب ارزنده­ای دارد که غیبت بحث رستاخیز و قیامت را در ادبیات اولیه‌ی یهود جبران می­کند. یا مثلا در مورد مسیح ویژگی­هایی شمرده می­شود که به موجب آن می‌توان ادعا کرد که کلیسای مسیحی در تحریف متن «تورات» نقش داشته و این ویژگی­ها را با ویژگی­های عیسی منطبق کرده است، در حالی که آنچه در طومارهای قمران بوده چیز دیگری را نشان می­دهد که با این خصلت­ها تطابق پیدا نمی­کند.

توجه داشته باشید که ابن میمون از کلام اسلامی بسیار متأثر بوده است. تولدش در آندلس است و بعد به هجرت آفریقا می­کند. مدتی در مراکش می‌ماند و سرانجام به شام و دمشق می­آید. از آراء فارابی بسیار متأثر است و به آن احترام می­گذارد. فارابی در مقابل اندیشه‌ی ارسطویی قرار دارد که در آثار ابن میمون نیز نقد ارسطو را مکررا مشاهده می­کنید. از ابن سینا با تکریم یاد می­کند. تقریباً همه‌ی آثارش را به زبان عبری و عربی نوشته است.

تأثیر آثار ابن میمون در تبیین اندیشه‌ی یهودی گسترده بوده و هم­چنان ماندگار است. مثلاً وقتی در آن کتاب به مسأله‌ی هبوط انسان می‌رسد، درباره‌ی این که معنای این اعتقاد در عقل فعال که به واسطه‌ی آن فیض الهی به انسان نازل شده، این که انسان مسبب کار خودش است و اگر بدی وجود دارد به خاطر این است که کار بد انجام داده و اگر خوبی بکند هم همین­ طور، و این که شریعت­ها حاوی اخلاق و سیاست هستند، بحث‌های جالب توجهی دارد. از جمله نکات جالبی که مطرح می‌کند این است که هدف شریعت وضع قواعد است نه تعیین استثناها و به منافع عموم توجه دارد نه منافع شخصی.

 


الگوهای سیاست در آئین یهود

توجه دارید که در آئین یهود دو ویژگی معین وجود دارد که آن را از آئین مسیح متمایز می­کند: یکی این که آئین یهود محدود به نژاد است، یعنی هرکسی نمی تواند اراده کند یهودی شود. باید مادر شما یهودی باشد تا شما یهودی باشید. همچنین از معنای واژه‌ی یهود فهمیده می­شود که اینها فرزندان و قوم برگزیده خدا هستند.


ویژگی دیگر آئین یهود این است که به واسطه‌ی همین قومیت‌گرایی و نژادمحوری، یک آئین جمعی است. یعنی بر خلاف آنچه بعدها در مسیحیت می­بینید، در یهود پدیده‌ی رهبانیت سراغ نداریم. همه چیز در تعاملات داخل جامعه‌ی انسانی تعریف می­شود. به همین دلیل شریعت یهود بسیار فربه­تر از آئین مسیح است. دین یهود نسبت به آئین مسیح این- جهانی­تر است. عقیده‌ی محوری یک مسیحی این است که منِ انسان که به دلیل گناه نخستین به زمین فرود آمده­ام باید سعی کنم بر اساس دستورات کتاب مقدس زندگی کنم تا در هنگام مرگ به شفاعت مسیح نائل شوم و در دنیای بازپسین بتوانم در بهشت جاویدان زندگی کنم. بنابراین نگاه آئین مسیح، آن‌جهانی است. این در شکل­گیری و عدم شکل­گیری نهادهای اجتماعی و سیاسی خیلی نقش دارد، چنانچه در یهود می­بینید مسأله میثاق­ها خیلی نقش دارد. در شکل­گیری آیین یهود، مفهوم قانون و مجموعه‌ی قوانین، مفاهیمی کلیدی هستند. نگاه به این جهان دارند و برای اداره‌ی امور قوم یهود در همین دنیا نوشته شده­اند، ولی در آئین مسیح چنین چیزی را نمی­بینید. آئین یهود بیشتر به این فکر معطوف است که یک جامعه‌ی سیاسی شکل دهد، به خصوص با توجه به اعتقادشان به پیروزی نهایی حق بر باطل که به عنوان مثال در «مزامیر» داوود آمده است. در بررسی الگوهای سیاسی که در آیین یهود وجود دارد، می‌توانیم به چهار الگو برسیم:


یکی از آنها مبتنی بر وقایع تاریخی عهد عتیق و تورات است. درتورات سه کانون قدرت ملاحظه می­کنیم: روحانیت، پادشاهان و پیامبران (اعم از موسی (ع) و انبیاء پس از او). براین اساس دو شکل سیاسی برای اداره زندگی سیاسی یهود شکل گرفته: یکی فدراتیو قبیله­ای که دوازده بخش و قبیله شدند که هر یک حکومت خود را داشته تا با هم در تخاصم نباشند، و دیگری سلطنت مشروطه که مشروط به قوانین و شریعت بوده است. بنابراین، قدرت نامحدود برای پادشاه متصور نبودند.


دوره‌ی بعدی مربوط به دوران خاخام ­هاست، یعنی بعد از دوره‌ی انبیاء بنی اسرائیل. در این دوره روحانیت یهود است که مسئولیت را به عهده می­گیرد حاوی سه نکته‌ی مهم در اندیشه‌ی خود هستند. یکی پذیرش سلطنت پادشاهان یعنی پادشاهانی که حکومت می­کنند، چه یهودی باشند چه نباشند، سلطنتشان را می­پذیریم. دیگر این که قانون زمین مشروعیت دارد. سوم این که قوانین بشری هم تا زمانی که مغایر قوانین یهود نباشند، مشروعیت دارند. تاریخ امپراطوری روم یک نمونه‌ی روشن چنین تفکری است. در منطقه‌ی فلسطین کنونی، در عین حال که یهود تنها قومی بودند که خدای آنها در زمره خدایان رومی قرار نمی­گیرند، نوعی سازش و همزیستی بین آنها و نظام حقوق رومی به وجود آمد. یعنی یهودیان را به اختیار خود گذاشتند تا طبق شریعت خود عمل کنند و تنها چیزی که می­خواستند این بود که مالیات­ خود را بپردازند و وفاداری خود را نسبت به امپراطوری روم اعلام کنند. بنابراین خاخام­ها تمام سعی­شان این بود که شریعت یهود را به گونه­ای تفسیر کنند که مانعی برای این همزیستی پیش نیاید. بعدها هم که فردی شورشی به نام عیسی در میان یهود پدید می­آید که همکیشان خود را به بازنگری در آیین یهود دعوت می­کرد، خاخام­ها او را محاکمه و به مرگ با صلیب محکوم می­کنند و امپراتوری روم دخالتی نمی­کند.


در دوران میانه، یعنی حدود قرن چهارم تا چهارده میلادی، یهودی­ها اجازه داشتند جامعه­های خود را به صورت مجموعه­های به هم پیوسته سیاسی داشته باشند و حکومت­های محلی یهودی در امور داخلی خود از خودمختاری برخوردار بودند. این نظام مدیریت سیاسی وظایفی داشت از جمله اداره‌ی امور بازرگانی و تجارت، بهداشت، خیریه، تعلیم و تربیت فرزندان، ذبح، رابطه‌ی مالک و مستأجر و اعطای وام بدون بهره به یهودیان.


در الگوی مدرن، یعنی بعد از این که به تدریج امپراتوری­های بزرگ از بین می­روند، تحولاتی در اروپا به وجود می­آید. ماجرای فتح آندلس، ماجرای جنگ­های صلیبی در فلسطین و شامات، ماجرای جنگ با اقوام خزر در شرق امپراتوری روم و جنگ‌هایی که از سیسیلی شروع و تا شمال افریقا می­رسد. برخی از امپراتوری­ها به تدریج رنگ می­بازند و به جای آن‌ها پادشاهی­هایی شکل می­­گیرند که سلطنت­هایی وابسته به سرزمین دارند و سیار نیستند که این مقدمه‌ی شکل­گیری دولت­های مدرن است.


در این تحولات طبیعی است یهودیان با اجتماعات بسته خود نمی­توانستند به حیات خود ادامه دهند و عرصه برای این که به عنوان شهروند نقش ایفا کنند باز می­شود و سعی می­کنند به فرایندهای تصمیم­گیری راه پیدا کنند که این امر در مناطق مختلف، اشکال مختلفی پیدا کرد. ولی به طور کلی، جامعه معاصر یهود شاهد گرایش به لیبرالیسم بوده است، چون لیبرالیسم را مکتبی ­یافتند که برای آنها آزادی­های لازم برای این که در عین حفظ ایمان خود در سیاست حضور پیدا کنند فراهم کرد. گرایش به چپ و سوسیالیسم هم در میان یهود زیاد بوده است. گرایش به خودمختاری که منجر می­شود به صهیونیسم و شکل­گیری کشور اسرائیل و حتی گرایش به آنارشیسم را هم در میان آنها می­بینیم.


واقعیت این است که صرف نظر از آنچه به عنوان جریان صهیونیسم می­شناسیم، ما نسبت به ادیان دیگر اشتراکات­مان با آئین یهود خیلی بیشتر است. متأسفانه انگیزه ­های سیاسی باعث شده فضای تبلیغاتی آشفته ­ای پیرامون آئین یهود، هم از طرف یهودی ­ها و هم از طرف مخالفین آئین یهود به وجود بیاید. جالب اینجاست که درآئین یهود، به خصوص تفسیر ارتدوکس آن، احکام زیادی مثلاً در مورد مساله‌ی ذبح، ختنه‌ی پسران، یا کراهت بلند بودن صدای زن نامحرم، این که زنان باید حجاب داشته باشند، این که اگر مردی متوجه شود که صدای همسرش را مردی اجنبی شنیده می­تواند او را طلاق دهد وجود دارد، ولی در فضای تبلیغاتی دنیا می­بینید هیچ کس حرفی در مورد این احکام نمی­زند، در حالی که از ریز و درشت مجموعه‌ی احکام ما ده­ها روایت درآورده و نقد می­کنند. از طرف دیگر، مسلمانان هم در بسیاری از مواقع نوعی هم­زیستی همراه با بدبینی نسبت به یهود داشته ­اند، در عین حال که یهودیان به این عادت کرده بودند.


نکته دیگر مساله‌ی تصرف فلسطین، به اسارت گرفتن یهودیان توسط بابلی­ها و بعد مساله‌ی آزادی آنها توسط کوروش است که در آئین یهود و نگاهشان به ایرانی­ها نقش داشته است. تحقیقات درباره‌ی آن دوره نشان داده آئین یهود تأثیر زیادی از ادیانی که با آن‌ها در تماس بوده، از جمله دین زرتشت، پذیرفته است. مثلا در برخی از این تحقیقات ادعا می­شود اعتقاد به معاد بعد از اسارت آنها و انتقال به بابل در ادبیات یهود وارد شده است. از نگاه ما، آنچه در آئین یهود، مسیحیت، زرتشت و اسلام در مورد رستاخیز هست مشترک است، همچنان که در برخی مسائل دیگر نیز چنین است. با توجه به اعتقاد آنها به توحید، اعتقاد آنها به اهمیت اراده‌ی انسان و این که انسان نسبت به اعمال خود مسئول و باید پاسخگو باشد و اهمیت روابط اجتماعی، اشتراکات زیادی بین ما مسلمانان و پیروان آئین یهود وجود دارد. البته افتراقاتی هم هست، مثلاً این که انسان آزاد است دین را بپذیرد یا نه، در زرتشت بود ولی در یهود این آزادی نیست. در مجموع که نگاه کنیم، به نظر می­رسد امکان این که نقاط مشترک زیادی میان پیروان ادیان در ایران بیابیم خیلی بیش تر از آن است که تصور می‌کنیم. 

منبع: سایت دین و اقتصاد 
 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.


گذرگاه سخت دولت روحانی

Posted: 30 Jul 2014 01:30 PM PDT

علی مزروعی
یکی از مهمترین پیام های دولت روحانی پس از استقرار، بازگشت ایرانیان مهاجر بود، ایرانیانی که به هردلیل ترک وطن کرده و حال با روی کارآمدن " دولت تدبیر و امید " میل بازگشت به مام میهن کرده بودند 


دو خبر در روزهای اخیر در رسانه های فارسی زبان داخل و خارج ایران انعکاس یافت. خبر اول این بود: " متن کامل سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج غیر تورمی از رکود "، و خبر دوم: " ابلاغ حکم شش سال حبس تعزیری به سید سراج الدین میردامادی ". خبر اول از تلاش دولت روحانی برای اجرایی کردن سیاست هایی با هدف برون رفت اقتصاد ایران از رکود تورمی عمیقی که بدان گرفتار شده است، حکایت داشت، اما خبر دوم حکایت از خنثی کردن این تلاش های دولت توسط دستگاه قضائی دارد، و اینکه دستگاه قضائی بهمراه سازمان اطلاعات سپاه می خواهند با ابلاغ چنین حکم های شش سال محکومیت به افرادی که پس از استقرار دولت روحانی به کشور بازگشته اند به همه اعلام کنند درِ جمهوری اسلامی ایران پس از روی کارآمدن دولت روحانی برهمان پاشنه ای می چرخد که در هشت سال حاکمیت یکدست اقتدارگرایان می چرخید و چیزی عوض نشده است!

در خرابی اوضاع اقتصادی ایران و وضع معیشتی اقشار محروم و متوسط مردم همین بس که تقریباً روزی نیست از زبان مسئولی در کشور، به ویژه از زبان اقتدارگرایان خانه کرده در قوا و نهادهای حاکم، سخنی گفته نشود و از دولت روحانی انتقاد نشود که کاری نکرده و دراین زمینه باید کاری بکند که اوضاع اقتصادی بهبود یابد. اما همین ها به رغم اینگونه سخن گفتن ها و دلواپس بودن ها و خواستن ها هر روز با اعمالی از گونه بگیر و ببندها و صدور احکام شِداد و غلاظ توی کاسه دولت می گذارند و تلاش های دولت را برای آرامش بخشی به جامعه و بهبود فضای کسب و کار درهم می ریزند و نمی گذارند دولت قدم موثری برای حل مسائل و مشکلات اقتصادی بردارد!

یادآور می شود که در نظام های مردمسالار تنوع فکری و سیاسی برسمیت شناخته شده است، و احزاب و گروه های سیاسی در قالبی قانونمند برای بدست گیری قوا و نهادهای حاکم با یگدیگر به رقابت پرداخته و از طریق انتخابات به مسئولیت اداره کشور می رسند، و در کشورهای دموکراتیک بارها این اتفاق افتاده است که دولت و مجلس دست دو جریان رقیب سیاسی باشد، و البته قوه قضائیه در این کشورها مستقل از جریانات سیاسی است و حداکثر تلاش خود را در بیطرفی سیاسی مصروف می کند. روشن است که وقتی دولت و مجلس دست دو جریان سیاسی رقیب باشد هریک در پی بیش کردن منافع سیاسی خود باشد اما درعین حال این رقابت مانع از همکاری ایندو قوه در مسائل کلان کشوری و منافع ملی نمی شود ضمن اینکه هر دو جریان نگاه به آینده و جلب رای شهروندان دارند و باید بگونه ای عمل کنند که در نگاه شهروندان مثبت و رای آور برای جریان سیاسی شان رد آینده باشد، و در واقع داوری شهروندان خط قرمز آنان را در رقابت و همکاری رقم زده، و مردمسالاری را در این کشورها کارکردی و کارآمد می کند اما در کشور ما که هیچ قاعده و قانونی بر اداره جامعه و انتخابات ها حاکم نیست سرنوشت اداره کشور به گونه ای دیگر رقم خورده و می خورد!

در انتخابات ریاست جمهوری دهم بالنسبه رقابتی سال ٨٨ وقتی اقتدارگرایان دریافتند با تکیه بر صندوق آراء بازنده انتخابات خواهد بود با کودتا زیرآب انتخابات را زدند و با قلع و قمع و زندان و داغ و درفش معترضان بر کرسی قدرت نشستند و به حاکمیت یکدست خود برکشور ادامه دادند. ایستادگی و پایداری رهبران و زندانیان و حامیان جنبش سبز و مجموعه شرایط محیطی و محاطی که اقتدارگرایان بوجود آوردند و کشور را بدان گرفتار ساختند باعث شد که انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در سال ٩٢ به گونه ای متفاوت و بالنسبه رقابتی برگزار شود و این بار به رای صندوق ها تمکین شود و درنتیجه اقتدارگرایان شکست سختی را با پیروزی دکتر روحانی، که از حمایت اصلاح طلبان و تحول خواهان برخوردار بود، متحَمِّل و ناچار به واگذاری قوه مجریه شدند. ولی از همان روز اول که روحانی در مجلس سوگند خورد و اعضای کابینه اش را معرفی کرد کارشکنی اقتدارگرایان در مجلس شروع شد، از رای ندادن به سه تن از افراد معرفی شده برای کابینه تا سئوالات پی در پی و بی امان از وزراء و کارت زرد دادن و شمشیر استیضاح کشیدن و... که بازهمه اینها را می شود در قالب طبیعت رقابت بین جریانات سیاسی فهم و درک کرد هرچند در کشور ما قالبی قانونمند و رقابتی به آن معنایی که در کشورهای مردمسالار است، ندارد.

آنچه در این میان جالب توجه است به میدان آمدن بقیه قوا و نهادهای حاکم و از جمله قوه قضائیه و سپاه و صدا و سیما در مقابله با دولت روحانی و در زمین اقتدارگرایان است، و گویای اینکه حتی اگر رئیس جمهور و دولتی با رای اکثریت مردم برسر کار آید در ساختار سیاسی موجود کاری نمی تواند از پیش برد، و این درست پس از تجربه هشت سال حاکمیت یکدست اقتدارگرایان است که کشور را در عرصه داخلی و خارجی به افلاس و انزوا کشاندند! با اینهمه دولت روحانی پس از استقرار تلاش کرد چهره و تصویر تازه ای از اداره ایران ارائه کند تا بلکه بتواند بخشی از مشکلات اقتصادی در داخل و پرونده هسته ای را در خارج حل کند و کشور را روی ریل توسعه بیاندازد. طبعاً تحقق این هدف جز در سایه بهبود کلی فضای سیاسی اجتماعی کشور ممکن نبود، و گذر از فضای نظامی امنیتی پس از کودتای انتخاباتی سال ٨٨ شرط لازم چنین وضعیتی قلمداد می شد اما با گذر یکسال از استقرار دولت روحانی با ابلاغ حکم سراج الدین میردامادی در اینروزها، که تداوم مشی دستگاه قضائی و سپاه در سال های پس از کودتاست، پیامی اعلام می شود به دولت روحانی و حامیانش که ما نمی گذاریم!

یکی از مهمترین پیام های دولت روحانی پس از استقرار، بازگشت ایرانیان مهاجر بود، ایرانیانی که به هردلیل ترک وطن کرده و حال با روی کارآمدن " دولت تدبیر و امید " میل بازگشت به مام میهن کرده بودند، ضمن اینکه دولت روحانی در جوف این دعوت امید به جلب و جذب سرمایه ایرانیان مهاجر و به دنبال آن سرمایه های خارجی را داشت تا گرهی از مشکل بسته و درهم پیچیده اقتصاد ایران و رکود دامنگیر آن بگشاید اما برخورد سازمان امنیت سپاه و دادگاه های انقلاب در بازداشت و بازجویی و محکومیت شش سال حبس معدود ایرانیان بازگشته از قبیل سراج الدین میردامادی کوبیدن توپ به نهاد ریاست جمهوری و سیاست هایش دراین باره بود، و اینکه دولت بداند " تدبیر و امید "ش دامنه محدود دارد! بنظر می رسد با این شرایط « دولت روحانی » در « گذرگاه سخت » گرفتار مانده و علاوه بر سیاست های اقتصادی باید فکری برای تغییر وضعیت سیاسی و اجتماعی کند.

متن کامل سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج غیر تورمی از رکود، که دولت انتشار داده است، اگر به تمامی اجرا شود می تواند تا حدودی راهگشا باشد اما بعید بنظر می رسد که در دل فضای سیاسی و اجتماعی موجود بتواند برای برون رفت اقتصاد ایران از رکود تورمی جواب دهد چرا که تا عرصه عمومی کشورمان تغییری بنیادی در جهت تامین حقوق شهروندی و سازه سرمایه اجتماعی نیابد، اقتصاد سر وسامان نخواهد گرفت. تا وقتی نامزدهای ریاست جمهوری انتخابات سال ٨٨ در حبس خانگی گرفتارند، و خیلی از فعالان سیاسی و روزنامه نگاران به جرم های واهی امنیتی در زندان، و ایرانیان بازگشته همچون سراج گرفتار، همه اینها به شهروندان ایرانی و ناظران خارجی علامت می دهند که امنیتی در ایران برای فعالان در هرحوزه برقرار نیست، و روشن است سرمایه و سرمایه گذاری، که اصلی ترین ابزار برای برون رفت اقتصاد از رکود است، توسط بخش خصوصی داخلی و خارجی به چنین جای ناامنی ورود نمی کند. بنظر می رسد آنچه در این متن دولت از قلم افتاده است همین مسئله مهم است، و اینکه دستگاه قضائی که باید درعرصه سیاسی و اجتماعی مستقل و بیطرف و امنیت ساز باشد، دستور و وظیفه دارد که همه رشته های سیاستی دولت را واریسد و پنبه کند! حال باید دید چگونه « دولت روحانی » با " تدبیر و امید " می تواند از این « گذرگاه سخت » عبور کند؟ و حامیانش را راضی نگهدارد؟
 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.


No comments: